INWONERS EN HOLLANDS KROON HOUDEN DE GEMEENTE SCHOON MET DE MELDINGEN-APP FIXI

 

Nieuws – 9 september 2016. De Noord-Hollandse gemeente Hollands Kroon houdt haar gemeente op een wel heel bijzondere manier schoon. Inwoners kunnen met behulp van de app Fixi schade aan de openbare ruimte melden. De gemeente komt het probleem vervolgens zo snel mogelijk verhelpen. Resultaten laten zien dat de meldingen veel sneller worden afgehandeld dankzij Fixi.

 

Fixi is ontwikkeld door Decos, waar Hollands Kroon al 4 jaar mee samenwerkt. Met de app kun je overal en altijd meldingen van gebreken of schade aan de openbare ruimte rapporteren bij de gemeente. Dit kan door eenvoudig een foto te nemen en die via de Fixi-app aan de gemeente te sturen. In een menu geeft de gebruiker direct aan om wat voor melding het gaat (Openbaar groen, wegen en verkeer, riolering et cetera), waarna de melding direct naar de buitendienst gaat. Bovendien houdt de app de gebruiker op de hoogte van de voortgang van de werkzaamheden. De eerste resultaten laten zien dat de melding dankzij Fixi veel sneller wordt opgelost: de gemeente Hollands Kroon garandeert een reactie binnen vijf dagen.

 

“De Fixi-app maakt het voor gemeenteambtenaren een stuk eenvoudiger en leuker om inwoners te helpen,” aldus Wanno Vink, bedrijfsleider buitendienst bij de gemeente Hollands Kroon. “We horen het gelijk als er problemen of ongemakken zijn in de gemeente. Meldingen worden zo een stuk sneller opgepakt. Maar het belangrijkste is dat dit voor de inwoners een heel prettige manier is om een melding te doen. Ook krijgen wij via de app complimenten over de snelheid van oplossen. Dit werkt erg motiverend voor onze medewerkers.”

 

Fixi is beschikbaar als webapp en als mobiele app voor iOS en Android. De app werkt in heel Nederland. Bij Hollands Kroon is Fixi direct gekoppeld aan de backoffice systemen van de gemeente, zodat er automatisch een zaak wordt aangemaakt en een workflow wordt opgestart. Het meldingenteam van de buitendienst maakt gebruik van de Fixi behandel app waarmee ze in het veld direct een melding kunnen afhandelen. Bij gemeentes die nog geen gebruik maken van Fixi stuurt Fixi een bericht naar het algemene digitale gemeenteloket van de gemeente waar de melding thuishoort.